Ez ideig a legátfogóbb toszkán tanulmányút volt: a 27 kert és park között a középkori kertektől kezdve a főbb kertművészeti stílusok jeles példái, illetve kortárs kertépítészeti alkotások is.

Certosa di Pontignano

A kolostort 1343-ban alapították, a kertépítészeti kialakítását a középkori kertszerkezet meghatározza, bár különböző korokból származó kertrészek és elemek találhatók. Ma a Sienai Egyetem tulajdonában áll, s konferenciákat és tanfolyamokat tartanak itt, a kerthasználatok ehhez igazodnak. Az eredeti kerti elemek között van a négyszögletes halastó, a nyírt ilexes ragnaia, és a citromfa gyűjtemény. A kertben ódon tégla- és terméskőlap burkolatok találhatók.

Castello di Brolio

A vár és a környező birtok jelenlegi tájépítészeti kialakítása a XIX. századba nyúlik vissza, amikor a középkori romokra neogótikus várkastélyt emeltek, mely téglából épült, így jól el is különíthető a régi kőfalaktól. A távolban “angol erdők”, a közelben és falakon belül gyűjteményes kertek jöttek létre. A várfalakat mértani kertek kísérik, tipikus példája a reneszánsz stílusú olaszkertnek, az elegáns szerkesztésű nyírt buxus ágyásokat cserepes citrusfélék díszítik.

Badia a Coltibuono

A középkorban jelentős mezőgazdasági birtokközpont és apátsági terület volt. Különlegessége, hogy körülötte az eredeti tájjelleg megmaradt és a kerti látványoknak nagyszerű hátteret nyújt. Az egykori középkori füves- s virágoskert jelleg mellett ma hangsúlyos elemek: a négyszögletes ágyások és kerti medence, a sétányokat jelölő és különféle fajokkal befuttatott rusztikus pergola, formanövények, rózsák és citrusok. Távolabb vannak gyepes területek és gyümölcskert is.

Villa Vignamaggio

A Sok hűhó semmiért c. filmet itt forgatták. A kertet ma is nagy kiterjedésű szőlős birtok és olajfaliget veszi körül. Műemlékvédelmi kötöttségek jórészt csak az épületre vonatkoznak, így a kertben a régebbi korokat őrző kertrészektől az újabb kertépítészeti beavatkozásokig is találunk példát. A villa szállodaként működik, jelentős állomása a gasztro- és borturizmusnak, a konyhájukhoz főként a méretes és ötletes konyhakertben nevelkedő zöldség- és fűszernövényeket használják fel.

Parco di Celle

A barokk főépületet vele egységes stílusú kert övezi, ám a 25 hektáros, eredetileg tájképi park otthont ad egy sajátos kortárs gyűjteménynek: környezetművészeti alkotások, térplasztikák, egyedi kerti építmények kaptak helyet a számtalan kerti térben, különböző stílusban, anyaghasználattal és funkciókkal. Érdekes, hogy az önálló kerti elemek miként illeszkednek a park változatos terepadottságaihoz és meglévő növényzetéhez, és a régebbi korok építészeti- kertépítészeti elemeihez.

Villa La Quiete, Serpiolle és Careggi között

A villa és kolostorépület, valamint a kert alapjaiban a XVII. század végén épült. Az egyházi rendeltetés után Anna Maria Luisa, az utolsó Medici birtokába került, akinek a hely spirituális menedékként szolgált. A csodás kertet Pietro Giovanozzi tervezte, a nevezetes Boboli kert atyjának, Sebastiano Rapi közreműködésével. A kert mai fenntartása szűkös keretek között zajlik, de kuriózumnak számít a hosszas ragnaia, ami a XV. századra visszanyúlóan az eredeti formájában fennmaradt. Limonaia, boschetto és kerti szobák, virágos parterre, illetve terrakotta- és kőpadok, s a híres falikút adták a fő díszét, melyek mára veszítettek egykori pompájukból. Ez a fenntartó szerv kapacitási hiányának tudható be, magántulajdonként más lenne a megbecsülése.

Poggio a Caiano, Villa Medici

Lorenzo Medici a XV. század végén kezdte építését enyhe lejtésű területen, erődített villa jelleggel. Az egykori körbefutó falak mára elvesztek. A XVI. században kezdték a kert alakítását, mely Justus Utens lunette-jén is nyomon követhető. A négyes tagolás, a gyümölcsöskert, a boschetto jellemző jegye a Medici-kerteknek. A limonaia és a ciszterna építése a XIX. század elején történt átalakításhoz köthető. Az íves ágyások, a virágoskerti kialakítás romantikus stílusjegyeket hordoz.

Firenze, Giardino Torrigiani

Firenze városfalain belül, XVI. századi múlttal a világörökségi területen helyezkedik el 7 hektáron. A város legjelentősebb tájképi parkjának számít. Angolkerti jellegéből adódóan képez kontrasztot a tájék túlnyomórészt reneszánsz ill. barokk korból származó kertművészeti örökségével. A XIX. század elejéből való kert a hagyományos romantikus elemek mellett szabadkőműves szimbólumokban is bővelkedik. Jelentős botanikai gyűjtemény is volt, mely hagyományt a Torrigiani család mai faiskolája és kertészete folytat. A klasszicizáló villaépületek, a limonaia, az üvegház, a közeli mértani kertek, a környező tájképi park, a híres torony és a kerti elemek üdítő látványt nyújtanak, szépen karbantartják.

Settignano, Villa Gamberaia

Szerencsés fekvés és pazar firenzei látványok jellemzik. A régmúlt szerényebb építészeti és kertépítészeti kialakítása XV. századi, a jelenlegi kert a XVII. század elejére vezethető vissza. A barokkos vízi és virágos parterre-ek, s a kor növényhasználata, a grandiózus ciprussor továbbélt, de a mai, a terep adottságokon nagyszerűen alapuló kert kialakításában döntően XX. századi: a modern parterre, gyepbowling, Nympaeum, limonaia, selvatico, lépcsős grották és falikutak.

Firenze, Giardino Corsini al Prato

Egyike azon ritka firenzei történeti kerteknek, mely ma is közel eredeti formájában tekinthető meg. Története a XVI. század fordulóján vette kezdetét. Bár jellege szerint városi rezidenciát szolgáló kert, de a művelési formákat kisebb területen és jó ízléssel társítva is bemutatja: citrus- és gyümölcsöskert, később és távolabb angolkert stílusú boschettók is létrehoztak. A tágas loggiához igazodó, mértani szerkesztésű ágyakban különös gonddal tervezték a növénykiültetési kompozícióban virág és illat- vagy fűszernövény alkotóit.

Castelfiorentino, Villa di Meleto

A XVIII. század fordulóján alakították ki teraszos jelleggel. Az olaszkerti hagyományoknak megfelelően hangsúlyos a nyírt buxus ágyások szerepe. Figyelemre méltó emellett, hogy a kerti építmények és burkolatok ódon vagy eredeti képet mutató formában vizsgálhatók: a tégla terepépítmények és burkolatok, a díszes kavicsburkolatok, a terrakotta kerti elemek. A XIX. században a birtok területe újszerű mezőgazdasági művelési formák számára kísérleti telephelyet is adott.

Fiesole, Fonte Lucente

Fiesole hegyvidéki lejtőjén helyezkedik el, Paolo Peyron alkotása, aki a XIX. század első harmadában vásárolta meg, rövidesen ide költözött és formálta a helyet, a villa eklektikus stílusban épült át. A II. világháborús károk után újult meg a hossztengelyre szerkesztett olaszkert, a teraszok és lépcsők együttese, illetve létesültek kerti kápolna melletti nyírt ágyások is, valamint a szokatlanul nagy méretű tó, mely a zenetér háttereként is szolgált. Az “erdőben” lelhető antik kerti elemek és szobrok Venetóból kerültek a kertbe.

Villa di Pratolino, Demidoff park

Ez ma Toszkána legjelentősebb tájképi parkja, rengeteg átalakításon ment keresztül Medici 20 hektáros késő reneszánsz parkjától a paraszti földekkel 160 hektárra növelt birtok angolkerti stílusáig. A park nevezetes volt az akkori csúcstechnikát kimagasló kertművészeti szinten alkalmazó vízi játékokról és grottákról, a kolosszális szobor-szökőkútja, az Apennine 1580 körül létesült, ma is domináns látványelem.

Az eredeti hossztengelyes és mértani elemek egészen eltűntek az 1818-as átépítés során, csak a bejárati Mugnone szobor-kutat keretező két szimmetrikus lépcsőtag őrzi a korai kertszerkezetet. A régi, Buontalenti tervezte reneszánsz villaépület nem maradt meg, a mai villaépület neoklasszikus. Óriási fapéldányok jellemzik a kiterjedt parkot, többségében a tölgy különböző fajai és fajtái. A köz számára megnyitott, így nagy tömegek által látogatott park, közkedvelt kirándulóhely.

Villa di Bivigliano

Eredetileg a XVII. században épült, a Pozzolini család birtokába kerülve a XIX. században épült át. Híres a hosszas lejtőn vonuló monumentális ciprus fasora. A kert felső teraszán a virágos parterre a medici kertek stílusát megidézően létesült, az alsóbb szinten a kert újabb korszakát hangsúlyozó pergola jelent domináns elemet. A terméskő kerti építmények mint a rusztikus grotta, vagy a 12 hektáros gyűjteményes erdő teszik még jelentőssé a villa parkját.

Firenze, Villa La Pietra

Jelenlegi formájában 1904-ben kezdték építeni, az egykori barokk kertből ma már csak a citruskert maradt meg, döntően tájképi kertté alakították át. A terepadottságokon a jellemző toszkán teraszos kertszerkezet alakult ki. Barokk kertet idéző kerti szobák építészeti, szobrászművészeti és kerti elemekkel gazdagon díszítettek. Emlékezetessé teszik a bevezető óriási ciprus fasor, a kertre néző rusztikus díszű falak, s az ovális teret ölelő, befuttatott pergola.

Castello di Celsa

Domboldalon fekszik, Rosia völgye felé nézően építette a várat a Celsi család a XIII. század végén. A XVI. században alakították várkastéllyá. Az ősfás parkot vadászatra használták, kiterjedésével ma is csendes kerthasználatot biztosít, a táj festői látványával a háttérben. Peruzzi munkája a kör alaprajzú kápolna, a bejárati sétány lépcsőzetes fala, s a teraszos kert, melynek látványában a travertin kőalkalmazás és citrusok alapelemek. Lejtős, formára nyírt ciprussövény vezet a halastóhoz, ahonnan sugárirányban nyílnak az egykori vadászutak.

Villa di Geggiano

A XVIII. században épült át és nyerte el mai vidéki rezidencia jellegét. A kert barokkos, késői, ám különlegesen szép eleme a villaépülettel szemközti kerti színház, innen kerti kapu vezet a selvatico felé. A birtok ötszáz éve a művészetpártoló nemes Bianchi Bandinelli családé, akik rendszeresen láttak vendégül írókat és költőket, így a színház valóban kiemelt helyszín volt. A virágos kert alsóbb szintje szintén téglaoszlopos kovácsoltvas kapukon át közelíthető meg.

San Giovanni d’Asso, Il Bosco della Ragnaia

A kortárs tájépítészet egy nagyívű alkotása a történeti kertekben bővelkedő toszkán palettán. A nagy kiterjedésű, erdőkkel körülvett birtokot az amerikai tájépítész, Sheppard Craige vásárolta meg, s alakítja 1996 óta. Az egész területet meglehetősen filozofikus koncepció szerint kreálta. “Amerikai” módon kevésbé rejtett, indirekt a gondolati tartalom, hanem az (amúgy toszkán hagyományokat és jegyeket is továbbéltető) kertépítészeti elemekkel megkerülhetetlenül akar “elmélkedtetni”, sok helyen kőbe vésett feliratok, szimbolikus elemek és hasonlók vannak. De elég szabadelvű is, a látogatóknak kb. azt mondaná: csak gondolkodj, és kikristályosodik, ez vagy az mit jelent. A számodra.

Chianciano Terme, La Foce

Toszkána egyik legszebb modern kertje, Iris Origo írónő és férje tulajdonában állt és alakították kertművész barátjuk, Cecil Pinsent vezényletével az 1920-as évek végétől. A hagyományos olaszkert elemei nagyobb léptékben és modern formában jelennek meg: a mértani kert, a citruskert, a grotta. A felsőbb szinten elnyújtott pergola keretezi a teraszos-lépcsős kertrészeket. Innen adott a fő táji látványkapcsolat az Origo által egy középkori festmény hatására telepített, ismertté vált utat kísérő kanyargós ciprus sorra nézően. A pergolán kívül keskenyebb sávokban rózsa – és virágágyak, jellegzetes mediterrán fajok díszes és változatos kompozíciói.

Collodi, Giardino Garzoni

A kert a késő XVII. századból való és francia stílusban épült. A kerten belüli 45m szintkülönbség meghatározó volt a kialakításában, a teraszolás, a támfal és lépcsőrendszer domináns elemek. A kor jellemző kerti formái és építményei mind megtalálhatók: romitorio, grották, boschetto, labirintus, medencék és kaszkádsor, kerti színház, barokk stílusú virágos parterre, mitológia alakok kerti szobrai. A növényalkalmazásban a mediterrán fajok mellett nagy teret adtak az egzotikus fajták ültetésének.

Collodi, Parco Pinocchio

A Pinocchio írójának szülővárosában megálmodott parkot Olaszországban is egyedülálló módon különféle mesebeli helyszíneknek a természetben manifesztálódott illusztrációjaként létesítették: parki közegben és rengeteg kortárs művész szabadtéri alkotásaival ill. szobraival 1956 óta gyarapodik a park újabb és újabb meseszereplőkkel és mesebeli helyszínekkel. A parkot előszeretettel látogatják családok és gyermek csoportok.

A hely szabadidő- és pihenőparkként is funkcionál, de gyermekközpontúan előnyt élvez a mozgás- és vizuális kultúra játékos és élménydús fejlesztése: a legkülönfélébb korosztályok számára egyedi és fantáziadús egyedi játékelemek és rendszerek állnak rendelkezésre.

Camigliano, Villa Torrigiani

A hegy lábánál fekvő kert múltja XVI. századra nyúlik vissza, de karakteres kialakítása XVII. századi, az akkori tulajdonosa, Nicolao Santini XIV. Lajos francia király udvarában töltött hosszabb időt kiküldetésben, s ez nagyban befolyásolta, hogy a kert pompázatos francia barokk jelleget öltött, mely szembeötlő ma is a a számos vizes elem és az elegáns parterre-ek képében. A barokk szerkesztési elvek mellett a kert jellegzetes elemei a sajátosan ritka süllyesztett helyzetű Flora-kert, a nympaeum, a lépcsőrendszer. A XIX. században a kor szokásának megfelelően a perem területeken erdőfoltokat telepítettek számos exkluzív parkfával, valamint a gazdag kamélia gyűjteményt is ekkor hozták létre.

Cappanori, Villa Mansi

A kertben egymás mellett jól megférnek a különböző kerttörténeti korok örökségei, s nagy a növényfajok változatossága is. Az eredeti reneszánsz kert a teraszaival, mértani formáival a XVIII. században alakult át a barokk jegyében, ekkor jött létre több vizes látványosság: a hosszan elnyúló kaszkád, illetve a nyolcszögletű medence, s a halastó is. A medencétő sugárirányokban tárul fel a részekre tagolt boschetto. A XIX. századi átalakítások a távolabbi részeken angolkertes, tájképi stílusú kertrészeket teremtett meg. Különleges kertegységet képez a villa közeli bambusz-boschetto, és a kamélia gyűjtemény.

Marlia, Villa Reale

A Lucca környéki villakertek máig legjelentősebb képviselője, s nem csak azért, mert tulajdonosa, II. Vittorio Emanuelle olasz király révén királyi rezidenciává is vált. A parkban a három fő, különböző korból származó épülethez igazodó kert található. Így a 19 hektáron három külön kertstílus jól elkülöníthetően tanulmányozható: a villa és a Palazzina d’Orologio körüli barokk kert, a tájképi park, s az 1920-as években épültt art deco kert, benne az iszlám kerti jegyekkel a vizes kertrész. Kiterjedt gyepes tisztások, ősi ragnaia, citruskert, nagy halastó, vízes kerti színház, körpavilon, nympaeum a park főbb díszei.

San Pancrazio, Villa Buonvisi Oliva

A villakert egyedi terepadottságokon épült (a villaépület és a barokk kert főtengelyére keresztben lejt a terep), mely a hármas teraszolású kertszerkezetben érdekes formákat eredményezett, melyek kerttörténeti különlegességekké váltak mint a Cascatelle kaszkád és a rusztikus mészkő és tufa grotta. A birtok hagyományosan több jellemző művelési ágnak is teret adott: gyümölcsösöknek és szőlőkerteknek. A kert XIX. században történt átalakításának köszönhetően kaptak helyet a park óriás fapéldányai. Jelentős a villa bejárati homlokzatához illesztett tágas loggia és ennek kerti előterét jelentő elliptikus előkert, nyírt ilex kerettel.

San Pancrazio, Villa Grabau

A Pizzorne-hegy lábánál elterülő sík területen épült ki, a 9 hektáros kertet gazdálkodási földek veszik körül. A XVI. századi késő reneszánsz kert a XIX. században ment keresztül jelentősebb átalakításon, mégpedig neoklasszicista stílusban. Hosszú ciprussor és szép kapuzat teszi hangsúlyossá a bejárati sétányt. A villa előterében tágas díszgyep, melyet gyűrűs sétány választ el a tájképi jellegű parktól, benne számos méretes fakülönlegesség. A villa mértani kertje hátul, két szinten épült ki, melyeket kő ballusztrádsor választ el. Barokkos elem a hatásos zubogófal. Több körös medence is található a kertben, melyeket gazdagon díszítenek kőszobrok.

A kert népes, száznál is több egyedből álló citromfa gyűjteménnyel büszkélkedik, sőt e villának van az egyik legszebb Limonaia-ja, amelyhez szerencsém volt toszkán tanulmányutaim során: egyedi elemei a rusztikus kialakítású hét ajtónyílás és ovális ablak, a homlokzat a jellegzetes “pompei vörös”. A kert hagyományos egységeit jelentik a boschetto és selvatico, illetve a nyírt növényfallal határolt kerti színpad.

Az egy hónapos 2014-es tanulmányútról rengeteg kép készült, itt megtekinthető a honlapra válogatott első galéria, a második galéria, valamint a harmadik galéria is.

Ossza meg másokkal is!

logo-ikon

Bemutatkozunk

A KertIkon hivatása: hasznos és szép kertek tervezése, közterületek és a táji környezet jó alakítása - kerttervezés, tájépítészet teljes körű jogosultsággal.

A munkák során öröm és kiváltság, hogy igényes megbízókkal, hosszú távban gondolkodó fejlesztőkkel és korrekt szakemberekkel alkothatunk.

Tervezési árajánlat

Kerttervezési, tájépítészeti tervezési feladatra szívesen adunk árajánlatot!

Töltse ki árajánlatkérő űrlapunkat, hogy megadhassuk a megoldandó feladathoz szabott egyedi árat!

Elérhetőségek

KertIkon Kft.

5100 Jászberény, Pajtás u. 7.

Copyright 2009 - 2018. kerttervezes-tajepitesz.hu ©  Minden jog fenntartva!